• Йом кіпур у сучасному Ізраїлі

    Наближається одне з найважливіших єврейських свят - Йом Кіпур (Судний день) - день покаяння і посту, коли, згідно з релігійною традицією, підводиться підсумок всього попереднього року і виноситься вердикт. Про сенсі і традиціях проведення цього свята написано чимало, тому ми сьогодні торкнемося лише одного аспекту - тієї атмосфери, яка супроводжує це свято в сучасному Ізраїлі.

    Для того, щоб провести Судний день в дусі єврейської традиції, зовсім необов'язково бути релігійною людиною. В Ізраїлі, де світське населення становить переважну частину громадян країни, синагога - далеко не єдине місце проведення цього свята.

     

    В Ізраїлі багато світських жителі жартома називають Судний день «днем велосипедиста», оскільки в цей день, починаючи з вечора напередодні, практично повністю припиняється рух не тільки суспільного, а й особистого автотранспорту, а проїжджа частина вулиць стає надбанням пішоходів і безлічі дітей на велосипедах . Увечері, коли настає свято, в ізраїльських містах можна бачити маси святково одягнених людей, що розгулюють посеред проїжджої частини з чадами і домочадцями.

     

    Що стосується релігійних приписів Судного дня, зокрема суворого посту тривалістю трохи більше доби, кожен ізраїльтянин вирішує ці питання відповідно до своїх поглядів. Якщо вірити опитуванням, більшість єврейського населення Ізраїлю в цей день дотримується посту. Хтось постить і при цьому бродить в інтернеті, а хтось навпаки, не включає електроприлади, але дозволяє собі кілька ковтків води і бутерброд. Одним словом, скільки людей, стільки й варіантів. І все ж існує якась єднальна нитка, яка об'єднує весь народ Ізраїлю в Судний день. Це так званий хешбон нефеш, підведення моральних підсумків, коли кожна людина аналізує свої вчинки за минулий рік і дає їм оцінку. І незалежно від ступеня релігійності ізраїльтяни в ці дні просять пробачення один в одного, оскільки сенс Сліхот, тобто молитов, що читаються період між Рош ха-Шана і Иом Кіпуром, не стільки в тому, щоб отримати прощення у Всевишнього, скільки у близьких і знайомих людей.

     

    В останні роки все більшої популярності набувають так звані альтернативні форми проведення єврейських свят, в тому числі і Судного дня. Особливо широко це явище проявилося в минулому році, коли в Ізраїлі відзначали 40-ту річницю початку Війни Судного дня. Ця обставина додало одному з найважливіших єврейських свят додатковий сенс, пов'язаний не стільки з релігією, скільки з історією нашої держави. Такі альтернативні церемонії проводяться в десятках, а то і сотні місць по всій країні, і їх організаторами є як громадські структури, так і приватні особи ..

     

    Одна з таких церемоній вже не в перший раз пройде в громадській організації «Біна». Слово біна перекладається з івриту як «розум, інтелект». Повна назва організації, яке звучить як «Біна - світський бейт-мидраш», говорить сама за себе. Її завдання - вивчення іудаїзму з позиції світської людини. Починаючи з вечора Судного дня тут проходять молитви, лекції, заняття і вільне спілкування. Для проведення церемоній Судного дня "Біна» використовує дах будівлі найстарішої ізраїльської газети "Маарів", звідки відкривається приголомшливий вид на Тель-Авів.

     

    Альтернативні церемонії в Судний день особливо популярні у світських тельавівцев, і тому в місті в цю ніч відкриті двері багатьох громадських організацій, де проводяться різні заходи починаючи від молитов і закінчуючи жвавим хеппенінгом, що включає пісні і перегляд тематичних фільмів. І якщо синагога вимагає під час молитви чіткого поділу на чоловічу і жіночу частину, в ході світських церемоній учасники проводять час разом - цілими сім'ями чи дружніми компаніями.

     

    Напередодні Судного дня в Ізраїлі особливо популярні нічні походи та екскурсії по Єрусалиму. Серед них чимало тих, що проводять російськомовні гіди. Такі екскурсії включають участь в обряді капарот - спокутування гріхів, який релігійні євреї здійснюють після свята Рош ха-Шана. Цей обряд символізує передачу гріхів від людини до півня або курку, яку обертають над головою. Далеко не всім цей звичай до душі, тому при запису на нічну екскурсію можна заздалегідь відмовитися від участі в цьому обряді.

    Якщо вам доведеться побувати на такій нічній прогулянці, ви зможете переконатися, що ізраїльська столиця і не збирається спати. Місто, особливо релігійні квартали, вирує в пізні нічні години, по вулицях ходять людьми різного віку, жителями тутешніх кварталів і туристами. Відчиняють свої двері численні синагоги, куди спрямовуються віруючі, щоб після півночі почати читання Сліхот - в останній раз перед настанням Судного дня. Біля Стіни плачу в цей вечір, що передує святу Йом Кіпур, справжнє стовпотворіння. Люди починають збиратися ближче до півночі, і до самого ранку натовп не розходиться, проводячи час у молитвах.