За покликом шофару: святкові концерти у київському хеседі

 У цього свята мало чого спільного зі звичним для нас розумінням Нового року. Ніякого шампанського і мандаринів, ніяких феєрверків. Рош Ха-Шана - це час переосмислення прожитого, покаяння і надії на майбутнє.

Головне завдання людини в ці святкові дні - згадати про все, що сталося за рік, прислухатися до голосу совісті, зізнатися собі в усіх своїх недобрих вчинках і щиро в них розкаятися.
Святом Рош Ха-Шана починаються 10 днів молитов і каяття, звані «Дні трепету». Їх кульмінацією стає наступне свято - Йом-Кіпур - день примирення. Вважається, що на початку цього періоду Бог сидить на престолі справедливого судді і уважно оцінює вчинки всіх людей. Але потім Бог "пересідає" на престол милосердя і дає людям ще один шанс виправитися. Найяскравішою подією свята є сурмління в шофар - баранячий ріг. Це дійство глибоко символічно. Звук шофара закликає віруючих на Божий суд. Але баранячий ріг нагадує і про те агнця, якого Авраам приніс в жертву замість свого сина Ісаака. Це символізує готовність кожного віруючого до самопожертви.
Існують і інші тлумачення цього звичаю. Вважається, що звуки шофара досягають небес і збивають з пантелику сатану, який в цей момент доповідає Богу про всі людські гріхи. Обвинувача приголомшують трубні звуки і він не може прочитати весь свій викривальний список.
Протягом двох святкових днів євреї ходять в синагогу, щоб молитися і слухати священні звуки шофара, волають до людської совісті. У ці дні вирішується, яким буде наступний рік для кожного члена громади. Кого-то чекає удача і шана, а кого-то горе і хвороби.
Ще один обряд, пов'язаний з єврейським Новим роком, називається Ташла і символізує позбавлення від гріхів, що минає. Віруючі збираються на березі якої-небудь водойми, читають молитви і витрушують в воду крихти з кишень, як би скармливая свої гріхи рибам.
Каббалистическая трактування значення Рош ха-Шана також має особливе значення. Незвичайність цього підходу в тому, що єврейські свята каббала безпосередньо пов'язує з поняттям «об'єднання». У каббалистической літературі це пояснюється за допомогою особливого мови, який сам по собі вимагає пояснення і вивчення. Щоб подолати цю проблему, нижче пропонується пояснення свята Рош ха-Шана в адаптованому викладі, заснованому на аналогіях.
У канонічних джерелах говориться, що на Рош ха-Шана з'явилася перша людина - Адам. Перш за все, визначимося, хто він. Згідно з найпоширенішою версією - це біблійний персонаж, мешканець райського саду. Іноді про нього говорять, як про реальну людину, яка жила в доісторичні часи. І нарешті, в спеціальній каббалистической літературі Адам - ??це особлива структура, так звана, «загальна душа».
Питається, яка з цих версій правильна? Як не дивно - все три.
Може здивувати така велика кількість абсолютно не пов'язаних між собою ролей у одного об'єкта. Насправді, дивуватися тут нема чому. Кожен з нас живе одночасно в різнопланових реальностях, тільки ми не звертаємо на це увагу. Людина може бути одночасно: батьком сімейства, персонажем інтернет-ігри, а також номером в мобільному телефоні. Важливо не те ким ми вважаємося в даний момент, а то, що нами насправді рухає.
Можна проілюструвати вищесказане наступної аналогією. Будь-яке зображення на екрані комп'ютера, будь то схід сонця або графічна таблиця, з'являється завдяки незрозумілим простому смертному піктограм-ієрогліфів проставленими програмістом.
Адам - ??це та програма, яка керує унікальною системою відомої нам під назвою «людство». Свого часу програма дала збій. Не будемо говорити зараз, чому так сталося, оскільки це окрема, велика тема. Скажемо лише, що на мові Тори ця подія називається «гріхом Адама», а на мові каббали - «розбиттям».
Насправді, ми так сьогодні себе і відчуваємо - окремими, не пов'язаними між собою людьми (об'єктами). Покликання каббали - допомогти людству колись монолітну систему Адам реставрувати. Вважається, що це, по суті, самовідновлення дозволить вивести систему і що входять до неї елементи на рівень порядком вище, ніж вони були до розбиття. Показово, що ім'я Адам розшифровується словосполученням - «Едоме ле ельен», тобто «уподібнюючись Вищому».
Назва свята «Рош а-Шана» - дослівно «Голова року» - говорить про те ж. Стати «головою», значить піднятися на рівень вище. З цієї причини на свято прийнято їсти голову риби. Тим самим підкреслюється, що ми хочемо бути головою, а не хвостом. Гранатні зерна уособлюють окремі частини, тобто нас з вами, які повинні стати єдиним цілим. Яблука з медом - кажуть про виправлення (підсолодження) окремих елементів.
Важливо відзначити, що єднання, з точки зору кабали, будується не на стиранні відмінностей між об'єктами, а, якщо можна так сказати, на підйомі над цим відмінностями. У цьому, до речі кажучи, корінна відмінність від всіх тих видів об'єднання, які нам відомі,У цьому, до речі кажучи, корінна відмінність від всіх тих видів об'єднання, які нам відомі. Каббала взагалі категорично проти будь-якого виду примусу і зміни того, що дано нам від природи.
Відчути дух і силу єдності допомогли нам і нашим підопічним концерти, організовані в клубі фонду. Бажання привітати один одного зі святом Рош ха-Шана було настільки велике, що святковий концерт був проведений двічі. Обидва рази зал був повний. Всіх глядачів зі сцени вітали Еміль Крупник, заслужений артист України Михайло Полоз, Михайло Стріжевський, ВІА «Симха», Елла Малахова, Василь Чорний, дует «нігуни» (Ірина Сидорівська і Олена Вінн), Фелікс Шустер і Танцювальний ансамбль «Крок вперед».
Кожен номер супроводжували бурхливі оплески, а в кінці чудового дійства улюблені артисти і наші дорогі підопічні бажали один одному гарного і солодкого року. Ми приєднуємося до всіх прозвучали побажанням! Шана Това, дорогі друзі!